Het asbest-attest: wat, hoe & wanneer?

Binnenkort van plan jouw woonst zélf te verkopen? Let op! Sinds kort is het verplicht om als verkoper een asbest-attest te voorzien bij de verkoop van iedere woning gebouwd voor 2001.

Waarom wordt dit ingevoerd?
Wat houdt dit attest juist in?
Voor wie is dit effectief verplicht?
Vanaf wanneer is dit verplicht?
Bij wie kan je hiervoor terecht?

Waarom wordt dit ingevoerd?

Asbest is rijkelijk aanwezig in Vlaanderen. Het was een veel gebruikt bouwmateriaal omwille van de veelzijdige eigenschappen tot het in 1998 verboden werd om asbesthoudende materialen te produceren, te verhandelen of te hergebruiken. Naar een schatting van OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) zou er zich in Vlaanderen zo’n 2,3 miljoen ton aan asbesthoudende materialen (zoals golfplaten, isolatiemateriaal, dak- en gevelbekleding,…) bevinden in gebouwen en infrastructuur, waarvan 865.000 ton in huizen en appartementen. De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen in kaart brengen. Via het actieplan Asbestafbouw wilt men Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken.

Wat houdt dit attest juist in?

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie in een gebouw. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, in welke staat het zich bevindt en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.

De inventarisatie voor een asbestattest is niet-destructief. Dit wil zeggen dat tijdens de inspectie hoofzakelijk gekeken wordt naar materialen die rechtstreeks waarneembaar zijn. Met andere woorden, er wordt niks beschadigd om asbest op te sporen. Het attest beschrijft enkel de bronnen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw.

Voor wie is dit effectief verplicht?

Als eigenaar van een gebouw(deel) (d.w.z. woning én appartement) dat een oppervlakte heeft van 20 m² of meer, gebouwd is voor 2001. Bij verhuur is de eigenaar die over een asbestattest beschikt, verplicht om een kopie te bezorgen aan de (nieuwe) huurders.

Vanaf wanneer is dit verplicht?

Een asbestattest (= een inventaris van de asbest in het gebouw) verplicht zijn bij een compromis van een woning vanaf 23 november 2022. Tegen 2032 moet iedere eigenaar over een asbestattest beschikken.

Bij wie kan je hiervoor terecht?

Een asbestinventarisatie voor een geldig asbestattest mag enkel uitgevoerd worden door een gecertificeerd asbestdeskundige ‘inventarisatie’ en gebeurt d.m.v. een inspectie van het gebouw ter plaatse. De Ovam levert het uiteindelijke asbestattest af nadat de deskundige zijn inspectiegegevens door middel van een webtoepassing aan de OVAM heeft gerapporteerd. 

Nest kan je natuurlijk hierbij helpen! We brengen alle nodige, wettelijke documenten in orde en begeleiden je in het publiceren van je woning. Hulp gewenst? Contacteer ons meteen!

EXTRA TIP:
Plan je een gebouw of woning, gebouwd voor 2001, te slopen of te renoveren? Dan is de kans groot dat je tijdens de werken op materialen met asbest stuit. Asbest veilig en correct (laten) verwijderen brengt kosten met zich mee. Daarom biedt De Vlaamse overheid maatregelen aan om particulieren, ondernemingen, lokale besturen, en verschillende andere specifieke doelgroepen te ondersteunen.

Vorige
Vorige

Volstaat mailtje, bierviltje of mondeling akkoord voor een koop van vastgoed?

Volgende
Volgende

Energetisch renoveren: van EPC F naar A+